https://iqmatrix.com/ באדיבות Adam Sicinski

העמוד בבניה

 

 

להורים שרוצים לדעת יותר על מרחב הלמידה

 * לפני הכל, תראו מה אמרו לנו מי שכבר עבדו במרחב שלנו: קיראו כאן

* היכולות והמיומנויות שיידרשו מכל אדם בעתיד הקרוב, במרחבי העבודה שכבר קיימים בימינו, הן אלה שלא יוחלפו במהרה על ידי בינה מלאכותית, ביניהן:

* משימות שאינן שגרתיות

* אינטראקציה חברתית וריגשית

* יצירתיות ופתרון בעיות

* דאגה ואחריות לאחרים                        (תודה לד”ר גיורא אלכסנדרון על תרומת הניסוח)

במרחב שלנו מִתנסים ומתַרגלים את כל אלה באווירה נעימה ומאתגרת כאחת.

עוד תרומה שמקבלים במרחב R&D היא ההתנסות בבחירה עצמית של הבעיות המאתגרות ולמידה באמצעות העיסוק בפתרונן.

בנוסף, זו הזדמנות לפגוש ולעבוד עם לומדים ולומדות מרחבי הארץ – זו חוויה בפני עצמה.

אצלנו חוקרים ומפתחים. בגישה שלנו, כל סבב של חקירה ופיתוח מתחילתו ועד סופו, הוא מעין מסע.  לכן, בשפה שלנו סבב שלם נקרא “מסע  R&D “. 

במפגשי הפעילות עובדים, בצוות או לבד (אפשר לבחור – ראו בעו”גים), חוקרים ומעצבים פתרון נבחר לבעיה המאתגרת. לאורך העבודה משובצים מפגשי שיח, בהם דנים עם העמיתות/ים והמנחות/ים בסוגיות שעולות מתוך העבודה. גם בימות תוצרים מתקיימות לאורך העבודה. כל מסע מסתיים בחגיגה.

חשוב לדעת שמרחב R&D הוא מרחב דיגיטלי מאובטח. כל הפעילות מתבצעת בכניסה מאובטחת, וכל המשתמשות/ים, צעירות וצעירים, בוגרות ובוגרים, מתקבלות/ים לאחר היכרות ויזואלית.

מבחני קבלה – ממש לא! 

כן כדאי שיהיו:

* היכרות בסיסית עם עבודה במחשב וברשת, 

* ראש פתוח, 

  • חשק ללמוד בדרך קצת אחרת
  • ונזכיר גם כאן: הקבלה למרחב נעשית בשיחה חזותית שלנו עם הורה וילד/ה.             

 מרחב R&D הוא מרחב דיגיטלי מאובטח. כל הפעילות מתבצעת בכניסה מאובטחת, וכל המשתמשות/ים, צעירות וצעירים, בוגרות ובוגרים, מתקבלות/ים לאחר היכרות חזותית.

בסעיף “איך נרשמים” תמצאו פרטים על ההיכרות החזותית

במרחב R&D אפשר לעבוד באחת משתי החלופות האלה (או בשתיהן…)

חלופת “היום השלישי” – יום בשבוע 

פעם בשבוע, בימי שלישי, (09:30 עד 13:30).  נתחיל בתשע וחצי למפגש בוקר, בו  נתכנן מה נעשה ולאן נתקדם. ואז יהיה זמן לעבודה ביחד ולחוד, ובשעה האחרונה נסכם ביחד את כל מה שהיה במהלך היום.  

פתיחת החלופה מותנית במספר הנרשמים.       

    חלופת “כמו חוג קצת אחרת” – שני מפגשים שבועיים בשעות אחר הצהריים.  

ניפגש בימי שני וחמישי בשעה ארבע, למשך שעה וחצי (16:00 עד 17:30).

בכל מפגש תהיה פתיחה קצרה, זמן לעבודה ביחד ולחוד, וסיכום משותף של המפגש.  

פתיחת החלופה מותנית במספר הנרשמים.

ונזכיר: בגישה שלנו, כל סבב של חקירה ופיתוח מתחילתו ועד סופו, הוא מעין מסע.  לכן, בשפה שלנו סבב שלם נקרא “מסע  R&D “. מסע R&D  יארך עד שמונה שבועות, ויתכנו עד ארבעה מסעות בשנה.

א. כדי שכל אחד ואחת יוכלו להכיר, להתנסות ולחוות לפני קבלת החלטה על ההצטרפות, יתאפשרו שבועיים ראשונים כניסיון , בעלות של 50  ש”ח (זהה לשתי החלופות) 

ב. העלות עד לסיום מסע אחד היא 350 ש”ח (סכום כולל – 400 ש”ח למסע R&D) .

 

אם בחרתם/ן להצטרף למרחב R&D, מלאו את השאלון הקצר שבקישור זה.

  ההרשמה, למעט פרטי קשר בסיסיים, היא לתיאום שיחת היכרות עם ההורה והלומד/ת.. שיחת ההיכרות החזותית היא, למעשה, תהליך הקבלה.

עוד דברים שחשוב לנו לספר לכם על המרחב

כי מה זה בעצם  R&D ? 

נכון, זה באנגלית Research and Development , וכשנתרגם את זה לעברית, יצא לנו מחקר ופיתוח, או בקיצור מו”פ. עכשיו זה מזכיר לכם משהו? אולי להורים? נ-כון! בכל ארגון מכובד יש מחלקה שנקראת מו”פ . במחלקת מו”פ יושבים נשים ואנשים שכל היום לומדות ולומדים. הם חוקרים בעיות או רעיונות, ובעזרת המידע שהם לומדים, הם מפתחים פתרונות לבעיות ולאתגרים שניצבים בפניהם, ובסוף מתקבל תוצר שתורם או מסייע לפתרון הבעיה.

אצלנו חוקרים ומפתחים. בגישה שלנו, כל סבב של חקירה ופיתוח מתחילתו ועד סופו, הוא מעין מסע.  לכן, בשפה שלנו סבב שלם נקרא “מסע  R&D “. 

במפגשי הפעילות עובדים, בצוות או לבד (אפשר לבחור – ראו בעו”גים), חוקרים ומעצבים פתרון נבחר לבעיה המאתגרת. לאורך העבודה משובצים מפגשי שיח, בהם דנים עם העמיתות/ים והמנחות/ים בסוגיות שעולות מתוך העבודה. גם בימות תוצרים מתקיימות לאורך העבודה. כל מסע מסתיים בחגיגה.

חשוב לדעת שמרחב R&D הוא מרחב דיגיטלי מאובטח. כל הפעילות מתבצעת בכניסה מאובטחת, וכל המשתמשות/ים, צעירות וצעירים, בוגרות ובוגרים, מתקבלות/ים לאחר היכרות ויזואלית.

אז מה זה עו”ג?

הבטחנו להסביר:

עו”ג זה ראשי תיבות של עוגן גמיש.

למה עוגן? בשביל מה הוא קיים? לאיזה צורך המציאו אותו? עוגן זה משהו יציב שמחזיק גוף כך שלא ייסחף. עוגן נותן בטחון שנישאֵר בגבולות שלנו.

 גם במרחב שלנו יש גבולות, והעוגנים שלנו יעזרו לכולנו לשמור שנישאר בגבולות שעליהם נסכים ביחד.

 ולמה גמיש? כי ברור שלא כולנו בדיוק אותו דבר, ולפעמים כדאי להתגמש מול העוגנים ולאפשר לכל אחת ואחד מאיתנו להתארגן במקום המתאים.        

הצוות שעומד לרשותכן/ם במרחב R&D הוא מגוון מאד וגמיש, בהתאם לרוח הלמידה במרחב שלנו. מנחות ומנחים בוגרים וצעירים, מומחים ומומחיות במיגוון תחומים, א/נשי מקצוע, מייקריות/ים, ובקיצור – כל מי שתירצו לגייס לעזרה בהתאם לצורך – נשקיע בגיוס שלו או שלה.

ראו בהמשך את פרטי הא/נשים שאיתנו (וזוהי רק ההתחלה 🙂 )

תראו מה אמרו לנו מי שכבר עבדו במרחב שלנו: קיראו כאן

ואלה העו"גים שלנו

"Outside-in" (*)

הבעיה המאתגרת היא אותנטית. האותנטיות נובעת מכך שהלומדים והלומדות  מגדירות/ים אותה בעצמם/ן, והיא מעוגנת בחייהם האמיתיים. הגמישות: אם מיתגלה קושי במציאת בעיה אותנטית - אנחנו שם לעזור ולהכווין אם נחוץ.    (*)  ה-OUTSIDE הוא כלל מרחבי המחיה של מי שבא אלינו. ה-IN הוא המרחב הספציפי שלנו. הביטוי OUTSIDE-IN מייצג בהכי תמציתי שאפשר את הרעיון הפדגוגי של המרחב R&D .

פיתוח תוצר

לעיתים לומד או לומדת לא רואים בפיתוח תוצר מטרה מאתגרת והולמת לפתרון הבעיה שבחרו.  ובכל זאת, חשוב לנו לכלול את העוגן הזה, כשהאמירה "לתת משהו מעצמך במחשבה על האחר" תרחף מעליו ותאציל מיומנות ריגשית ששווה לרכוש. הגמישות: אם לומד או לומדת יעמדו על דעתם בהיגיון, לא ניכפה פיתוח תוצר, בתקווה שבסבב הבא יתנסו בכך בשמחה.

"כלים שלובים"

בתהליך של חקירה ופיתוח אפשר להיעזר בכלים מקובלים. אם נחוץ ידע מהימן ותקף - כדאי להשתמש בכלים מדעיים, ואם נחוץ לבנות, לעצב ולייצר - הכלי הטכנולוגי לפיתוח ישמש אותנו ביעילות. 

לומד עצמאי

כל אדם הוא לומד עצמאי. לא צריך לייצר אותו כלומד עצמאי. פשוט לגמרי - צריך לאפשר ללומד להשתמש ביצירתיות הטבעית, לא קודם לדכא אותה ואז לייצר אותה. הגמישות: אם מיתגלה קושי בעצמאות - אנחנו שם לתמוך ולעודד. 

האטה

לא רצים לשום מקום. למידה זו לא תחרות. הגמישות: אם מישהו רוצה לרוץ - לא נאט אותו בכוונה.

קהילה לומדת

* העוגן - קהילה לומדת: במרחב R&D נבנית קהילה שמסייעת בחקירה ובפיתוח של פתרון לבעיה. המידע מגיע ממקורות מגוונים, כולל ממומחים ואנשי מקצוע שמתגייסים בהתאם לצורך הספציפי של החקירה והפיתוח. הורים הם חלק מהקהילה הלומדת.

עבודה השתתפותית

בחיים האמיתיים, רוב המו"פ הטוב קורה כשמספר מוחות חוקרים את הבעיה ומפתחים ביחד את התוצר שתורם לפתרונה. במרחב R&D שלנו נעודד עבודת צוות השתתפותית. הגמישות: אם לומד או לומדת יעדיפו לעבוד בעצמן/ם על בעיה ופתרונה, אנחנו נכבד את בחירתן/ם, ונקווה שבמסע הבא ירצו להיתנסות ביחד.

מי איתנו?

הצוות שעומד לרשותכן/ם במרחב R&D הוא מגוון מאד וגמיש, בהתאם לרוח הלמידה במרחב שלנו. מנחות ומנחים בוגרים וצעירים, מומחים ומומחיות במיגוון תחומים, א/נשי מקצוע, מייקריות/ים, ובקיצור – כל מי שתירצו לגייס לעזרה בהתאם לצורך – נשקיע בגיוס שלו או שלה.

אלה הא/נשים שאיתנו כהתחלה ::

ענב כורם סלקמן

ד”ר ענב כורם סלקמן

* על קצה המזלג: ד”ר ענב כורם סלקמן, אני אמא לשלוש בנות מקסימות, חיה ופועלת בזכרון יעקב.

* ה-R&D  שלי: עד לא מזמן באקדמיה ליוותי והנחתי סטודנטים בפרויקטי מחקר ופיתוח מדעיים. בנוסף לומדת חוקרת ומתנסה בפרויקטי למידה אחרת ואלטרנטיבית

* למה אני כאן: כי אני פשוט אוהבת את זה נעים לי ונחמד.

* אתרום אם תירצו: הנחיה כללית בתהליך המו”פ, הכוונה לפי הצורך בנושאים ביולוגיים וכימיים, עצה ידידותית בעת הצורך, ארגון כללי של מרחב הלמידה.

ד”ר טלי בארי

* על קצה המזלג: ד”ר טלי בארי, אני אמא לשישה א/נשים יקרות ויקרים, חיה ופועלת בקיבוץ מעין ברוך שבצפון-צפון הארץ, בקצה אצבע הגליל.

* ה-R&D שלי: פעם-פעם-פעם למדתי הוראת כימיה וביולוגיה, והתאמנתי בזה הרבה שנים. התמחיתי בעקרונות של החקירה המדעית, וגם בעקרונות של הפיתוח הטכנולוגי. ואז נפל לי האסימון הפדגוגי. בניתי עם עמיתַי למקצוע סביבת למידה שהשתלבו בה מחקר מדעי ופיתוח טכנולוגי ככלים לפתרון בעיות, וחקרתי אותה בלימודי התואר השני והשלישי בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון.

* למה אני כאן: כי אני פשוט אוהבת את זה ומאמינה מאד-מאד שכך נכון ללמוד.

* אתרום אם תירצו: הנחיה כללית בתהליך המו”פ, הכוונה לפי הצורך בנושאים ביולוגיים וכימיים, עצה ידידותית בעת הצורך, ארגון כללי של מרחב הלמידה.

ניר גוטליב

* על קצה המזלג: היי, אני ניר, במקור מראשל”צ וכיום מירושלים, אני מתלהב לעיתים תכופות, ובעיקר מרעיונות חדשים ומרעננים, מיזמים צעירים, והתפתחויות טכנולוגיות.

* ה-R&D  שלי: אפיון חווית משתמש במוצרים דיגיטליים (UX), הדרכת יזמים צעירים, הוראת מדעים וטכנולוגיה.

* למה אני כאן: אני מתעקש לראות באתגרים הזדמנויות ללמידה, לפיתוח מיומנויות אישיות ולהעלאת הבטחון שלנו להתמודדות עם קשיים אחרים שיגיעו בעתיד. חשוב לעבור אתגר עם עזרה והדרכה מאחרים, ואני שמח לעמוד לשירות כל צוות שניצב מול כל אתגר.

* אתרום אם תירצו: עזרה בסיעור מוחות למציאת פתרונות אפשריים לבעיות ספציפיות, ובעיקר פתרונות טכנולוגיים. עזרה במחקר לגבי הבעיה, ומיקוד תתי-הבעיות הנדרשות לפתרון עבורה. עזרה בהכנה ואימון על הצגת הפתרון במצגת, ומול קהל (פיזי או וירטואלי)

ד”ר גליה דור

* על קצה המזלג: ד”ר גליה דור. חיה על הקו בין תל אביב לקיוטו ובייג’ינג (כשאין קורונה…).מרצה באוניברסיטת תל אביב ולקהל הרחב, מדריכה סמינרים מטיילים במזרח אסיה (דגש על יפן וסין), שפית המומחית לקולינריה אסייתית -טבעונית (גם מההיבט התזונתי)

* ה-R&D  שלי: ד”ר לפילוסופיה סינית ואסתטיקה יפנית. M.A. בביולוגיה ואבולוציה והתנהגות בעלי חיים. מטפלת מוסמכת ברפואה סינית ושיאצו . מפתחת תוכנית ‘קאיזן אישי’ לשיפור אישי מתמיד וטיפוח של הבריאות

פילוסופיה סינית ומגוון אומנויות המגע והתנועה כפרקטיקה מעשית ועכשווית

* למה אני כאן: קודם כל אוהבת לעזור ברמה האישית…ברמה הפילוסופית-חברתית, מאמינה שהשכלה, ידע והרחבת הדעת ופתרון בעיות חכם – יכולים להיות ‘משני ואפילו מצילי חיים’ עבור ילדים ומבוגרים.

יודעת ללמד ולהסביר ולמצוא את הנקודה בה קשה לתלמיד, במקצועות העיוניים מלמדת בשיטת מעגלים (מהרחב למצומצם), בתחומים נפשיים יודעת לסייע בהקשבה, שיחה ומגוון טכניקות ממזרח אסיה (כמו למשל מדיטציה).

* אתרום אם תירצו: אשמח לתרום ולעזור בייעוץ, הוראה, פתרון בעיות (על פי הפילוסופיה הסינית) ועוד.

דילוג לתוכן